A munkahelyi láthatóság (visibility) vagy éppen a láthatatlanság kérdése a karrier és sikerek szempontjából eddig is fontos volt. Azáltal viszont, hogy több helyről dolgoztok - home office volt/van/lesz - még inkább érdekes kérdés lett, hogy hogyan tedd magad és leginkább a munkád láthatóvá?
Mi az a láthatóság?
Találkoztál már olyan emberrel, akit szinte észre sem vettél egy kis irodában és ha nem jött be órákig fel sem tűnt? Na Ő (legyen bárki) nem látható. Mindeközben vannak olyan emberek, akiket nem lehet nem észrevenni, mindig mindenhez hozzászolnak, mindenben fórumon láthatóak. Ők egy másik véglet.
Az egészséges láthatóság hasznos a munkában. Nem csak számodra, mert tudnak rólad, hanem a szervezet számára is. Hiszen így ismerik meg a munkád és a benned rejlő potenciálokat. Így tudják, hogy melyik folyamat hol tart és mennyire jó.
A láthatóságba beletartozik a személyed és munkád ismertsége is. Személyed ismertsége az, amikor tudják ki vagy, mit csinálsz, milyen feladatokban szoktál részt venni, hogy miben vagy profi. A munkád láthatósága arra vonatkozik, hogy tudják mikor milyen feladattal járulsz hozzá egy projekthez, milyen eredményekkel gazdagítod a céget vagy éppen a vezetők nyomon tudják követni, hogy melyik folyamatod hol tart. Ehhez kell, hogy transzparensé tedd a feladataid.
Történt már Veled olyan, hogy dolgoztál a feladataidon és egyszer csak kaptál egy számonkérést a főnöködtől, hogy mért nem tud egy elakadásról/problémáról, amiről a másik osztályon hallott? Te meg elővettél rengeteg dolgot, amiket elkészítettél és láthatta, hogy intézed. A főnököd meg azt mondta, hogy „Ja rendben akkor. Csak legközelebb tudjak róla.”. Vagyis a munkád nem volt látható, hiába végezted.
Miért fontos a láthatóság?
Először is azért mert vagy és mert dolgozol.
Elismerést csak olyan dolgokért kaphatsz, amiről tudnak. Hiába van egy klassz regényed készen otthon a fiókban, ha soha nem mutatod meg senkinek. Csak úgy tudod a saját jövőd építeni (karrier, előléptetés, jutalom), ha látják, hogy mit csinálsz és tudják, hogy az jó és fontos a munkaadód, a vezetőd, az ügyfeleid vagy a közönséged számára.
Fordított helyzetet nézve: ha valakinek arról kell dönteni, hogy maradjon egy munkatárs vagy menjen, akkor igenis döntő, hogy tudják miként végzed a munkád és milyen munkatárs vagy.
5 dolog, ami a személyed és munkád láthatóságához kell:
1. Csináld a dolgod.
Mindig és mindenhol. Ne hagyj ki apróságokat mondván, hogy az most nem szükséges. Igenis tölts ki minden doksit. Tartsd be a folyamatokat. Legyen minőségi a munkád. A koronavírus okozta válsághelyzet miatt ez még fontosabb lett, mint korábban.
2. Mondd el, hogy mit csinálsz.
Nem kell minden meetingen reprezentálnod vagy felesleges e-maileket küldözgetned. Viszont, ha van releváns információd mindig szólalj meg, oszd meg. Minden héten foglald össze a vezetőd számára, hogy hol tartasz- ha tudjátok személyesen, ha nem akkor e-mailben tárgyilagosan. Ha tudsz jól bevált megoldásokat (best practices), akkor oszd meg másokkal. Keress hozzá felületet (e-mail, zárt csoport, meeting). Nem csak arról érdemes szólnod, hogy mit csinálsz, hanem sokkal inkább arról, hogy hogyan csinálod. Ez fogja inkább közvetíteni a munkád és a Te szereped értékét.
3. Segíts a vezetődnek.
Nem extra kiégéshez vezető feladatokat kell vállalni vagy túl pozícionálni magad és mindenhol a kedvét lesni. Sokkal inkább elősegíteni vagy támogatni a munkáját. Például, hogy pontosan vagy mondjuk egy nappal korábban legyen kész egy összefoglaló, amit ő visz tovább. Így van esélye átnézni. Vagy követhető, tömör kivonatok készítése, ami alapján gyorsan tudja szűrni az információkat és döntést hozni. Ne 10 e-mailben küldj valamit. Hanem gyűjtsd össze az egy témához tartozó információkat és nevezd meg az e-mail tárgyát. Hidd el, minden nap akár több 100 mail között eligazodva sokat fog neki jelenteni.
4. Játssz szépen.
Nem kell minden munkatársaddal való konfliktussal a főnökhöz rohanni. Sok idejét és energiáját elveszi. Amit lehet oldjátok meg, törekedj együttműködésre. Amiről mégis tájékoztatnod kell a vezetőt, azt tedd meg röviden, lényegretörően és tárgyilagosan. A nagyon problémás emberek (akiknek mindig van valami bajuk vagy nehézségük) bár láthatóak, nem a legsikeresebbek, mert inkább elkerülni szeretnék őket.
5. Árassz pozitív légkört.
Mesélj el kedves történeteket miközben vártok a megbeszélés elején, ajánl jó könyvet, filmet, ételt. Légy humorodnál. A jókedv ráragad a csapatra és jó hangulatban könnyebb dolgozni. Így az értéked máris megnő a csoportban. De ha nem vagy ilyen típus és nem is szeretnél magadra erőltetni ilyesmit, akkor egyszerűen csak pozitívan szólalj meg, amikor kérdeznek. Ne csak a hibákat és a rosszat hangsúlyozd, vagy ha ez a feladatod akkor egészítsd ki jótanácsokkal. Panaszkodás helyett ragadj ki valami jót vagy inkább maradj tárgyilagos. A sok negatívum lehúzó, nem szeretik hallgatni az emberek.
Láthatóság nehézsége
Sok ember számára nem egyszerű láthatóvá válni még másoknál ösztönös. Viszont egészséges mértékben fejleszthető dolog. Mint minden másban, itt sem érdemes olyan dolgot magadra eröltetni, ami nem Te vagy. Hiszen a hiteltelenség nem fog segíteni. Sokat segít a folyamatban az önismeret fejlesztése és mások viselkedésének a megfigyelése. Ha kérdésed van a témával kapcsolatban vagy segítséget szeretnél kérni a témában, akkor fordulj hozzánk bizalommal.