Közzétéve: 2020.04.26.

Írta: Bakó Panna

Reziliencia a csapatban – erősítsd otthonról

4 perc olvasási idő
reziliancia

Járványidőszak sokadik napja. Sokan otthonról dolgoznak. Te is? A te felettesed hogyan kezeli a helyzetet? Vezetőként miket csinálsz másképp? Valószínű, hogy szinte mindet. Mennyi időt szánsz a feladatok mellett a kapcsolatokra is a csapodban? A Harvard Business Review inspirálta rövid cikk tele „reziliencia növelő” ötletekkel.

Reziliencia: mi is ez pontosan?

A pszichológiai reziliencia nagyon röviden a személyiségünk rugalmas alkalmazkodóképessége, amely segít a megküzdésben. Számos definíció született rá. Ezekben a definíciókban közös, hogy a belő védelmi faktoraink megléte segít a külső, változó helyzethez alkalmazkodni.

Így is lehet rezilienciát növelni? Igen!

Egy adaptációs folyamat, amely segít minket például a stresszhelyzetben, hogy újra visszataláljunk „normál” állapotunkhoz.

Tehát a rezliencia a szélsőséges helyzetekben is bennünk megtalálható
pozitív alkalmazkodási képesség.

A magas rugalmassági képesség összefüggést mutat például bizonyos betegségekkel, jobb életminőséggel, önmegvalósítással. Fontos összetevője a jelen pillanattal való kapcsolat.

Apropó jelen pillanattal való kapcsolat és reziliencia

Tudatosnak maradni és az alkalmazkodóképességet növelni ebben a helyzetben is kell. Aprónak tűnő, de hatalmas jelentőségű dolgokat tudsz vezetőként tenni, hogy a jelenlegi helyzetben is segíts az alkalmazkodóképességet még rugalmasabbá tenni a csapatodban:

1. Új helyzet, új kihívások, új megoldások: Fontos, hogy tudd, kiben milyen kétség merül fel az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Ilyen lehet az, ha most olyan programot kell használnia, amelyre eddig sosem volt szükség, vagy akár az otthoni munkavégzés okozta szerepkonfliktusok. De nyilván idetartozik az aggódás idősebb hozzátartozó miatt vagy a magány érzése. Tudd, hogy ki mitől tart. Ha van rá mód, ajánlj a felmerülő problémákra megoldásokat beosztottjaidnak.

  • Nem baj, ha hibázik a home office-ban bevezetett új rendszerben: beszéljetek az új folyamatról többször.
  • 8-tól 16-ig tartó munkaidő nem kényelmes? Egyszerre a gyerek háziára is koncentrálni és dolgozni vagy idősebb hozzátartozóknak segíteni nem egyszerű. Ajánld fel, ha lehet, hogy ütemezze úgy a munkavégzést, ahogy számára a leghatékonyabb.
  • Határidők folyamatos közös felülvizsgálata: lehet vannak olyan folyamatok, melyek most hamarabb, gördülékenyebben működnek és az ellenkezője is előfordul.
  • Céges irodai eszközök otthonra? Ha ez könnyíti a munkavégzést és haza lehet szállítani, miért ne?

2. Videóhívással tarthatod a face-to-face beszélgetéseket minden beosztottaddal. Viszont támogasd őket abban, hogy ők is rendszeresen beszéljenek egymással! Osszák meg egymás között sikereiket, hogyan oldottak meg egy feladatot vagy éppen azt, hogy mit tudnak majd ezekből a hetekből hasznosítani, ha a dolgok visszaállnak a „normál” kerékvágásba. Ez utóbbi egy nagyon fontos pont! (Olvasd el azt is, hogy mi hogyan látjuk a jövőt.)

Mi lesz, ha visszatér az életünk a normál kerékvágásba? Milyen lesz az új normális?

3. Kérdezz sokat és a tényekről is beszéljetek. Mivel a helyzet bizonytalan, a tervekre való rákérdezés egy fontos aspektus. „Hogy fogadnád, ha az otthoni munkavégzés tovább fennállna, mint ahogy terveztük?”

4. Építs új kapcsolatokat és igyekezz azokat megtartani. Te is, mint vezető és a csapatodat is biztasd erre. A társas támogatás szintén erősít.

5. Adj lehetőséget a tanulásra és fejlődésre. Online kurzusok ezrei közül választhatsz most.

Ne csak a jelenlegi helyzetben gondolj a rezilienciára

A fent felsoroltak mind a rezilienciát növelik a csapaton és az egyénen belül is. Az egyén és a csapat folyamatosan hat egymásra. Vezetőként meg kell teremteni, hogy home office-ban a legkényelmesebben és leghasznosabban érezze magát a beosztottad. Ha ebben támogatod, ő is könnyebben lesz rugalmas. Most mi talán a legfontosabb? Ne csak a feladatra hanem a kapcsolatkora is koncentrálj! (Ja, ne csak most.)

Forrás: https://hbr.org/2020/04/build-your-teams-resilience-from-home

Hasonló cikkeink

Miért jobb egy tanács, mint két visszajelzés?

Miért jobb egy tanács, mint két visszajelzés?

Nagyon elterjedt vezetői és fejlesztő eszköz lett a visszajelzés. A feedback "technikák" elsajátítása és oktatása az élet minden területén az egyik legfelkapottabb kompetencia. Ezzel párhuzamosan pedig egyre "ördögtől való dolog" lett tanácsot adni és kapni. Mondván,...

Első munkatárs- Hogy kezdjetek munkához?

Első munkatárs- Hogy kezdjetek munkához?

Megvan az első munkatárs. Jövő héten kezd, de mit is kezdj vele? Persze, szuper hogy végre meg tudod osztani a rengeteg feladatod valakivel. De azt bizonyára Te is érzed, hogy ez nem olyan egyszerű, mint ahogy hangzik. Összeszedtem, hogy mire érdemes figyelned, ha...