Közzétéve: 2019.09.12.

Írta: Bakó Panna

Üdvözöllek új Munkavállaló, én vagyok az új Munkahely!

6 perc olvasási idő
új munkahely

Szeptember az ősz, az iskolakezdés kezdete. Vége a szabadságoknak, leállásoknak, újra teljes gőzre kapcsol a munkahely (jelen esetben a munkáltatót és az új kolléga felvételével és eligazításával foglalkozó kollégákat is ide értem) és a munkavállaló is. Sokak ekkor váltanak munkahelyet. Izgatottan készülődnek, az első hetekben szeretnék a legjobb benyomást kelteni. Számos írás született arról, hogy mint új munkavállaló hogyan illik viselkedni az első nap. De mi a helyzet a munkáltatóval? Te mit vársz, hogyan várjanak az első napon? Erről mindannyiunknak van véleménye.

Összegyűjtöttünk 6 fontos tippet, melyet a munkavállaló jó, ha tesz első napjaiban és 5 elengedhetetlen dolgot, mellyel a munkahelynek kell készülnie. Ti mivel egészítenétek még ki? Jó olvasást kívánok!

Első benyomás az új munkahelyen

Még mielőtt rátérnék a munkahelyekre, először kezdjük magunkkal. Hogyan tegyél jó első benyomást az új munkahelyeden? Ahogy említettem számtalan helyen megemlítik ezt a témát. Asihra Prossack a Forbes online felületén megjelent cikke a következőket javasolja.

Első nap tehát:

  • Tedd le a telefonod. Ne telefonozz. Igen ez egy Z generációsnak például elég furcsán hangzik, de hidd el, ha első nap is már pötyögsz, az csak negatív hatást vált ki. Sőt, ha nem veszed elő a telefonod Z generációsként a sztereotípiákat is ledöntheted.
  • Jelenj meg időben. Ez ugye egy alapvető dolog, a késés udvariatlan és az érdektelenséget fejezi ki. Kezdj el hamarabb készülődni, hogy kényelmesen és időre elkészülj.
Új munkahelyen sokszor az iskolás első napok izgalmait éljük át.
  • Mutatkozz be. Legyél nyitott te is, keresd a kollégák társaságát. Így hamarabb komfortosan tudod érezni magad.
  • Jegyzetelj. Mindig legyen nálad egy jegyzetelős füzet, hiszen rengeteg új információt fogsz kapni. Az “én ezt úgyis megjegyzem” hozzáállás a legrosszabb, valószínű, hogy még a lejegyzetelés sem lesz 100 %-os. Senkinek sem káptalan a feje. (Ha kézzel jegyzetelsz, hamarabb megjegyzed a leírtakat.)
  • Kérdezz. És kérdezz. Az elején rengeteget. Ne csak hidd, hanem tudd is, hogy mit hogyan kell csinálni. Inkább valamit kétszer kérdezz meg, mint hogy nagyon elronts.
  • Legyél csapatjátékos. Rád is vonatkoznak a szabályok, hiába vagy új. A kollégáknak is jól fog esni, ha látják, hogy ki szeretnéd venni a részed mindenből.

Az első benyomás fontosságáról mindenki hallott már. Első benyomást egy új helyen egyszer tehetünk. Ezt az egy esélyt használd ki maxmimálisan. A teljes cikk itt elérhető.

Kedves Munkahely! Ezzel az 5 dologgal készülj mindenképpen

Téged hogyan vártak a jelenlegi munkahelyeden? Te hogyan várod az új kollégát? Már a legelső találkozáson túl vagytok, hiszen állásinterjún valószínűleg már jártál a cégnél. De mint új munkavállaló most léptél be a kapun…

Sokszor úgy érezheti az új munkavállaló magát az első időszakban, mintha más bolygón landolt volna.

Íme 5 hasznos dolog, mellyel jó, ha a munkáltató készül az első napra/első időszakra:

  • Elkészült papírmunka. Legyen minden papír előkészítve (hibátlanul a legjobb). Minden adatot egyeztess az új munkavállalóval, akár többször is. Nagyon kellemetlen lehet a munkavállalónak, ha úgymond felesleges köröket kell futnia (például önhibáján kívül elrontott adat miatt).
  • Beállított informatikai eszközök. Telefon, laptop, a munkához hozzátartozó eszközök, így legkésőbb az első napon legyen kész a legtöbb hozzáférés. Napokat, heteket várni bosszantó és hátráltatja a betanulást.
  • Welcome-csomag. Jegyzetfüzet, toll, bármilyen céghez kötődő repi tárgy, de akár névjegykártya, mely személyes. Ezekkel is jelezheted, hogy tényleg vártad az új kollégát.
  • “Jó ha tudod” füzet, kisokos. Legyen benne: rengeteg kép, arról, hogy ki-kicsoda és mi merre van. Hasznos információk a legfontosabb dolgokról például a rövidítésekről, a céghez kapcsolódó szakszavakról.
  • Törődés. Talán ez a találó szó. Legyen egy kialakított bevezető hét és utána is egy jól felépített mentorprogram. Ne érezze magára hagyottnak a kolléga magát a szünetben sem. Ebédre menjen azzal a csapattal, ahova tartozni fog, az új kollégák pedig invitálják kávézni/sütizni minél többet.

Miért fontos ez és kinek fontos?

Fontos az employer branding szempontjából. Hogy hogyan mutatja mát a cég, már egy álláshirdetés feladásakor megkezdődik. De valójában az új munkavállaló viszi a hírt.

Apropó, kedves munkahely, kérsz visszajelzést az első nap(ok)ról?

Ha te értékeled az új kollégát a belépéstől számított 1,5 vagy 3 hónap múlva, add meg neki is a lehetőséget. Az így összegyűjtött tapasztalatok igen hasznosak a jövőben.

Ha a munkavállaló jól informáltnak érzi magát már az első napokban is jobban teljesíthet.

Kedves HR és vezető réteg! Az első napokon a legtöbbet az új kolléga valószínűleg a HR munkatársaival és a közvetlen vezetőjével van kapcsoltban, így elsősorban nekik szól a kérdés: Ti hogyan csináljátok? És új kollégák, nektek mi a tapasztalatotok? Mivel egészítenétek ki a felsoroltakat? Új munkavállaló nem csak szeptemberben jön a céghez. Bármennyire is határozott a személy egy új környezetben szinte mindannyian esetlenebbekké válunk. Egy alap biztonságérzet minél hamarabb kialakul, annál hamarabb válik produktívabbá is az új munkavállaló. Mindenki egy új lehetőség, várd őket a legjobb formádban!

Hasonló cikkeink

Robotot, birkát, bohócot keresek- Avagy, hogyan ne írj álláshirdetést

Robotot, birkát, bohócot keresek- Avagy, hogyan ne írj álláshirdetést

Egy jól megfogalmazott és a megfelelő helyen közzétett hirdetés hamar bevonzza a legideálisabb kompetenciákkal bíró jelölte(ke)t. Akár kkv-nál, akár multinál dolgozol van néhány dolog, amelyre ugyanúgy oda kell figyelned. Mennyivel jobb és könnyebb több ígéretes...

HR alapok, amelyekre építhetsz- avagy funkciók a HR-hez

HR alapok, amelyekre építhetsz- avagy funkciók a HR-hez

HR osztály. Valószínű, hogy neked is él egy kép a fejedben róla. Vannak olyan munkakörök, amelyek napi kapcsolatban vannak a HR osztállyal és akadnak olyanok, ahol csak a ki- és belépéskor találkozik a HR-es kolléga a munkatárssal. Sokszor téves kép él a fejekben, túl...

Nem azért kell HR, hogy ne kelljen az emberekkel bajlódni

Nem azért kell HR, hogy ne kelljen az emberekkel bajlódni

A HR-es - legyen az bármilyen feladatokkal megbízva - nem arra való, hogy helyetted az emberekkel foglalkozzon. Melletted, Neked segítve, a Te céljaid támogatva, segít az embereiddel kapcsolatban, hogy céged sikeresebb legyen. De ha TE vezető vagy nem fogja - és...