Helló, Sógor! Te olyan jófej vagy. Dolgoznál nálam?9 perc olvasási idő

Avagy hogyan ne vedd fel az első alkalmazottad. Összefoglalok néhány dolgot, hogy hogyan érdemes egy egyszemélyes vállalkozásból több személyessé válnod. Miként válaszd ki az első munkatársad. Folytatásos cikk első része következik.

Egyszemélyes vállalkozóból céggé válni. Izgalmas és rizikós feladat. Érezhető ez. De hogyan készülhetsz erre? Hogyan keresd, találd és vedd fel az első embert? Hogyan válj egyik napról a másikra vezetővé, CEO-vá, úgy hogy egyébként továbbra is el kell tudnod végezni a korábbi feladataid is?

Gyakorlati tippeket, vagy ha úgy tetszik coach kérdéseket írok meg azzal kapcsolatban, hogy milyen szempontrendszer mentén érdemes alkalmazottat választanod. Milyen buktatókkal találkozhatsz, hol tudsz toborzni embert és hogy lehet érdemes keresned.

Az első alkalmazottad különleges, mert valahol munkatárs és beosztott is egyben.

Az első alkalmazottad különleges szerepe

Az első alkalmazott minden szempontból különleges. Azért mert Neked Ő az első, mert Neki Te vagy az egyetlen munkatárs. Hát igen…

Már eljutottál odáig, hogy annyi munkád van, hogy meg tudod és meg is kell osztanod valakivel. Ki tudod termelni a bérét, büszke lehetsz magadra. Ugyanakkor az első alkalmazottad közvetlen partner és munkatárs is lesz számodra. Innettől kezdve már nem csak menedzselned kell a vállalkozásod ügyeit, hanem vezetned egy embert. Feladatokkal, irányelvekkel ellátni és motiválni.

Nagy valószínűséggel egy légtérben, vagy akár egy asztalnál fogtok egy munkanapot letolni. És mivel még csak ketten vagytok nehéz meghúzni a határt, hogy meddig vagy jófej “padtárs” és mikortól főnök.

Szóval nagyon nem mindegy, hogy milyen ember lesz az első alkalmazottad és hogyan készülsz fel fejben az új szerepkörödre.

Az első alkalmazott felvételével új szerepkört és feladatokat is veszel magadra.

Milyen legyen az első alkalmazottad?

Persze, könnyű a legkézenfekvőbb megoldáshoz nyúlni. Mint például a sógor, az unokatestvér felesége vagy egy jó barát. De azért mégis van néhány szempont, amit érdemes átgondolni mielőtt felveszel valakit. Vagy továbbmegyek, mielőtt bevonsz valakit a vállalkozásodba.

Először is legyenek szempontjaid, elvárásaid, hogy milyen alkalmazottat szeretnél. Ezeket írd fel!

Ez azért fontos, hogy legyen checklistád a döntéshez. A szempontokat még azelőtt határozd meg, hogy keresgélni kezdesz egy munkatársat. Így nem a külső ingerek és mások fogják meghatározni, hogy mik legyenek ezek a szempontok. Viszonylag objektív tudsz maradni.

A szempontok között legyenek szakmai elvárások (végzettség, tudás, tapasztalat) és emberi, személyiségbeli tulajdonságok is (beszédes, jól kommunikáló).

Azt is érdemes átgondolnod, hogy milyen emberekkel szeretsz, tudsz könnyebben együttdolgozni. Hiszen akármennyire is Te leszel a főnök, ha 2-en vagy 3-an vagytok ez még egy közvetlen hétköznapi viszony lesz. Nem úgy mint egy nagy szervezetnél, ahol hierarchikus szintek és munkakörök kölönülnek el. (A munkakörök elkülönítésére a következő cikkben még visszatérek.)

Legyenek szempontjaid és írásos listád arról, hogy milyen alkalmazottat szeretnél.

Ne becsüld se le, se túl a szimpátiát!

Két jó jelölt közül ha az egyik szimpi a másik nem, akkor a szimpit válaszd. Mert aki szimpatikus, azzal szívesebben foglalkozol és így jobban beválik majd mint munkaerő. Ugyanakkor mérlegeld, hogy azért szimpatikus mert olyan, mint Te? És ha igen, akkor egy “kicsiÉnt” keresel, vagy éppen hogy olyan feladatokat akarsz rábízni, ami már számodra is teher. Mert ha igen és pont olyan, mint Te, akkor hidd el, hogy Ő sem fogja szeretni azokat a feladatokat, amiket Te sem szeretsz.

Ha megvannak a szempontjaid, hogy milyen munkatársat szeretnél, akkor értelmezd is ezeket. Fogalmazd meg, hogy milyen viselkedésekben nyilvánulnak meg ezek a tulajdonságok.

Például felírtad, hogy megbízható legyen. OK. De ez mit takar számodra a hétköznapi feladatokban? Nem fecseg a munkáról másoknak, vagy addig nem áll a fel a géptől, amíg minden kész nincs, 6-szor ellenőrzi, hogy minden adat pontos-e egy dokumentumban. A lényeg, hogy abban legyen megbízható, ami számodra fontos.

Ismerősök vs. objektivitás

Visszakanyarodva a legkézenfekvőbb megoldáshoz. Szerintem nem feltétlenül gond, hogy ha rokont vagy ismerőst veszel fel magad mellé. Viszont gondold végig a lehető legobjektívebben, hogy a jelölted megfelel-e a fentebb összeírt szempontoknak. Mert csak akkor lesz igazán hasznodra, ha igen. Az kifejezetten hasznos, ha referenciaként kezelhető egy közös ismerettség, csak tudj objektív maradni a vállalkozásod számára hasznos tulajdonságokkal kapcsolatban.

Előnye és hátránya is lehet annak, ha ismerőst vagy barátot alkalmazol.

A másik kérdéskör a rokonok és baráti ismerősök kapcsán a realitás és a szerephatárok megtartása.

Vagyis attól, hogy valaki jó barát és klassz partner a hobbiban még nem biztos, hogy jó munkaerő.

Gondolj csak bele! Biztos van olyan ismerősöd, aki nagyon viccesen tud mesélni a munkájáról. Viszont ha azok a viccek a Te vállalkozásodban történnének meg, akkor nem biztos, hogy nevetnél.

A másik, hogy tudnod kell Neked is és Neki is, hogy el tudjátok-e különíteni a határokat.

Hogy mikor beszéltek munkáról és magánéletről, melyik döntéshez van köze és melyikhez nem, miben kéred ki a véleményét.

Mit tudsz kezdeni azzal munkaadóként, ha tudod, hogy milyen nehéz a magánélete.

Mert így is, úgy is kezdened kell majd ezekkel valamit, ha már embered van. Viszont nem mindegy, hogy emberi vezetőként vagy egy barátként teszed. Nem biztos, hogy bármelyik verzió rossz. Viszont Neked kell tudnod, hogy mi mennyi energiát vesz el tőled ezek közül. És ha túl sok extra figyelmet visz el egy barát alkalmazása, akkor inkább válassz mást. Ha úgy érzed, hogy inkább előny, hogy Őt már jól ismered, akkor szuper. Csak tisztázzátok a munkaköri kereteket.

Ha barátot alkalmazol, akkor előfordulhat, hogy a baráti viszony lazul meg a munka miatt.

Számolj azzal is, hogy sok emberben van egy hierarchikus berögződés a munkáltató, főnök, vezető szerepkörrel kapcsolatban.

Így az is előfrodulhat, hogy az új szereppel nőhet köztetek a távolság a magánéletben. Hiszen nem mindenki szeret a főnökkel szórakozni.

Hogyan keresd az első alkalmazottad?

Toborozz az ismerősökön keresztül és rajtuk kívül is. Sok fórum létezik.

A közösségi média kiváló hirdetési felületeket kínál, ha az alkalmazottad keresed.

A sikeres toborzás alapja, hogy tudd kit, milyen embert keresel. Ha ez megvan, akkor nem csak egy “hirdetést” tudsz megfogalmazni, hanem azt is el tudod dönteni, hogy hol keress magadnak alkalmazottat. Olyan felületet válassz, amit az ideális jelölted használ, olvas, lát. Ha diák, akkor közösségi média, tanulmányi felületek. Ha idősebb korosztály, akkor még jó lehet a klasszikus újság is. Íme néhány példa.

Fizetett hirdetési felületek:

  • Klasszikus papíralapú újságok: Mára már ritkán kifizetődő hirdetési forma.
  • Állásportálok: Jobban működnek, mint az újság. Drágábbak és nem biztos, hogy egyszemélyes vállalkozóként Neked megéri. Kivéve ha nagyon keresett, speciális végzettságű embert keresel.
  • Közösségi média: Facebook, Linkedin és a többi. Nem kerül sokba és célcsoportnak megfelelően tudsz hirdetni vagy keresni.

Nem fizetett hirdetési alternatívák:

  • Közösségi média posztok: Itt persze posztolhatsz ismerettségi körben is, de akár közösségeknek, csoportoknak is. Lépj be olyan csoportokba, ahol számodra érdekes emberek dolgoznak (aztán kiléphetsz majd). Sokat segíthet abban, hogy elérd a megfelelő embert.
  • Egyéb csoportok: Például kontakt oktatási intézmenyekhez, ahol a végzősökhöz tudsz eljutattni lehetőségeket. Előnye, ha ismersz okatatót, mert akkor még ajánlani is tud “ügyesebb” végzőst. De jó lehetőség lehet speciális klub felkeresése is, ahol számodra megfelelő érdeklődésű emberek vannak.
Várj és hallgass meg több jelentkezőt mielőtt kiválasztod a leendő alkalmazottad.

Mindenképpen várj meg több jelentkezőt. Ne csapj le az elsőre.

Nem tudthatod, hogy lesz-e jobb. Jelölj ki egy minimum időszakot, ameddig várod a jelölteket. Persze közben találkozhatsz, beszélhetsz velük. És az időszak végén hozz döntést: választasz vagy keresgélsz még tovább.

Összefoglalva tényleg szuper, hogy fel tudsz venni magadhoz valakit, de ez generál új típusú feladatokat. Amikre fel tudsz készülni. Kezdd az elején azzal, hogy jól gondold végig, hogy milyen embert szeretnél. Azt, hogy hogyan választod ki és hogy kezdheted vele okosan a közös munkát a következő cikkekben olvashatod majd. Addig is ajánlom figyelmedbe az interjúztatásról és az első munkanapról szóló cikkünket. Hogy le ne maradj, kövesd a Mindset For You oldalát.

Addig is, ha támogatást szeretnél a növekedéshez keress bizalommal.