2024-ben a coaching ereje: Mítosz vagy valóság?

1995-öt írunk. Az év, amikor a coaching, mint különálló diszciplína elkezdett teret hóditani Németországban és azóta szinte megállíthatatlan. Folyamatosan fejlődik, felértékelődik és a szakma szakemberinek nagy örömére, egyre többen fordulnak coachhoz, ha életük valamely területén elakadást élnek meg, esetleg új adag lendületre van szükségük a további sikeres és hatékony működés érdekében.

De valóban a XXI. század varázspálcája a hatásos coaching?

A Mindset For You üzleti profilja szempontjából a Business Coaching az, amely releváns és amelyben kiemelkedő szakmai támogatást nyújtunk (Lépj velünk kapcsolatba Coaching szolgáltatásainkkal kapcsolatban itt.  Az általunk nyújtott szolgáltatásról bővebben pedig az alábbi oldalon tájékozódhatsz).

Kisebb erőforrás-ráfordítással, jobb eredmény elérése.
  • Partneri együttműködés, ahol a coach és az Ügyfél közösen, meghatározott célkitűzés irányába dolgoznak együtt.
  • Gondolatébresztő, kreatív és inspiráló folyamat, hiszen a jókor jó időben feltett kérdésekkel olyan területre is rávilágíthatunk, amelyekre az Ügyfél önmagában nem lenne képes. Inspiráló folyamat is, hiszen, ha az Ügyfél látja és érzi, hogy a megoldás ott rejlik benne csak felszínre kell segíteni, akkor extra lendülettel dolgozik.
  • Személyes és szakmai fejlődési út is egyben, hiszen a coaching holisztikusan fejti ki hatását. Bármilyen, az üzleti coachingon elért eredmény, hatással lesz az Ügyfél privát életére is, kihat a mindennapjaira és támogatja őt abban, hogy élete legtöbb területén komplex, pozitív változást eredményezzen a folyamat. „Az egyént coachold, ne a problémát!” – mondta Dr. Maria Reynolds, MCC is.

Élhetünk akár azzal a hasonlattal is, hogy a coach olyan, mint egy elemlámpa, amely fényével a megfelelő helyre irányítja ügyfele figyelmét.

A coachingra sor kerülhet egyéni megkeresés útján, amikor az Ügyfél érzi, hogy az a bizonyos pohár telik (esetleg már túl is csordult) és rendelkezik annyi önismerettel, hogy felismerje azt, hogy azon a ponton már csak külső segítséggel érhet el változást, szerezhet új lendületet, nyerheti vissza motivációját, vagy érhet el további fejlődést.

Lehet a folyamat azonban egy hármas együttműködés (vállalat-Ügyfél-coach) is. Tipikus esete ennek a vezetőfejlesztés elemeként megvalósuló coaching folyamat, de akár felkészítésként is használhatjuk a folyamatot egy, az Ügyfél előtt álló előléptetési folyamat részeként.

Más támogató folyamatokkal (pl. mentoring, tréning, terápia) ellentétben a coaching során a „fókusz az egyén felé irányuló, támogatói kapcsolaton van, amely rövid távú és általában véve arra összpontosít, hogy az Ügyfelet egy új látásmód, kívánt viselkedés vagy cél felismerésében és elérésében segítse.” (Passmore et al., 2022)

Hosszú ideig bizonytalanok voltak a coaching sikerességében és hatékonyságában az üzleti élet szereplői, azonban mára már számos előnye miatt előtérbe kerül a coaching, mint támogató folyamat.

  • Teljesítmény és produktivitás javulása (hatása a szervezet egészére nézve is pozitív).
  • Kreatívabb ötletek születése a szervezetben.
  • Jobban motivált kollégák.
  • Pozitív változás a szervezeti és vezetői kultúrában.
  • Hatékonyabb tanulás, dolgozók fejlesztése (összeköthető a szervezeti tanulással).
  • Nagyobb rugalmasság, hatékonyabb válságreakció, javuló alkalmazkodóképesség.
Számos területen érezhető a coaching pozitív hatása.

Azt, hogy a coachingnak mely fajtáját (mert bizony széles a repertoár tárháza), mindig a célok, célkitűzések határozzák meg. Beszélhetünk business (üzleti) vagy executive (felsővezetői) coachingról. Megvalósulhat külső vagy belső coach segítségével és lehet egyéni vagy team coaching is. Itt említést tennék ugyanakkor a team és csoportos coaching közötti különbségről.

Míg a team coaching esetében egy, már összeszokott és működő csoport tagjai dolgoznak együtt a team által meghatározott témán, addig a csoportos coachingban résztvevők különböző szervezetektől és területekről érkezhetnek, ahol a közös téma alapját a hasonló (és NEM közös!) munkahelyi helyzetek adják.

A Team coachingról bővebben is olvashatunk a Behaviour-magazin alábbi cikkében, Nagy Nóra (Executive szervezet- és vezetőfejlesztő pszichológus, HR Expert, Coach) írásában.

Az üzleti coaching leggyakoribb témái közé tartozik például a vezetői kompetenciák fejlesztése, stresszmenedzsment, az időgazdálkodás, a kommunikáció, a munka és magánélet egyensúlya, de akár a karriermenedzsment vagy önbizalom növelése is.

A coaching mellett ugyanakkor más képzési formákat is lehet és érdemes is mérlegelni. Ezekről korábbi cikkünkben is írtunk, amely az alábbi linken olvasható. Ugyanakkor azt is fontos szem előtt tartani, hogy nem mindig a coaching hozza majd a várt eredményeket. Olvass erről bővebben korábbi cikkünkben itt.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy bármely coaching folyamat hasznos és pozitív hatással bír, de ehhez elengedhetetlen az Ügyfél oldali elköteleződés és belső motiváció, hiszen a coaching az utolsó alkalom zárásával nem ér véget. Az Ügyfélnek szükséges a mindennapokban továbbfolytatni az önreflexiót, a feltárt eredmények alkalmazását, hiszen tartós eredmény csakis így érhető el.

A témáról még nagyon sok aspektusban, nagyon hosszan lehetne írni. Bejegyzésünkkel célunk, hogy betekintést nyújtsunk a coaching világába, és az általa nyújtott lehetőségekbe, felkeltsük a téma iránt a kedves Olvasó érdeklődését.

Felhasznált források:

  • Kelló É. (2014): Coaching alapok és irányzatok. Akadémia Kiadó. ISBN 978 963 05 9530 8
  • Passmore J. – Sinclare T. – Ábri J. (2022): Így lehetsz coach. Pallas Athéné Könyvkiadó Kft. ISBN 978-963-573-158-9

A cikket szakmailag írta Takács-Tóth Evelin és támogatta Nagy Nóra.

Mindset For You

Veled dolgozunk: embereket fejlesztünk, rugalmasabb csapatokat építünk, és tartós szervezeti átalakulást érünk el.
Veled dolgozunk: embereket fejlesztünk, rugalmasabb csapatokat építünk, és tartós szervezeti átalakulást érünk el.
Vágjunk Bele!
crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram